De Belgische start-up WaWaah Water (Antwerpen) heeft zijn intrede in de retailsector niet gemist.
De producent van gezonde frisdrank voor kinderen haalt amper één jaar na zijn oprichting distributeur PAB - de verdeler in de Benelux van internationale voedingsproducenten als Tabasco, Tony's Chocolonely en Innocent - aan boord.
De samenwerking met PAB resulteert meteen in een eerste contract met winkelketen Aveve. Ook speelgoedketen FUN neemt de drankjes vanaf juli op in zijn assortiment.
WaWaah Water heeft met de twee contracten engagementen voor zo'n 1 miljoen flessen suikervrije drankjes de komende twee jaar.
Daarmee is WaWaah Water gelanceerd, maar om verder te groeien gaat de Antwerpse start-up de komende maanden op zoek naar extra kapitaal.
Een gezond alternatief voor suikerhoudende kinderdranken. Met dat doel richtten drie vaders WaWaah water op in 2020.
Uit eigen marktonderzoek in het kader van hun masterproef aan Antwerp Management School bleek namelijk dat een op de vijf kinderen in België maar liefst drie frisdranken per dag drinkt en een op de drie kinderen te weinig water.
De oprichters bedachten een fruitig drankje met extra vitaminen en zonder toegevoegde suikers speciaal voor kinderen. De twee deals die de start-up recent heeft gesloten, getuigen dat er vraag is naar gezonde frisdrank in de retailsector.
"Onze start-up bestaat nog maar net één jaar en nu al het vertrouwen krijgen van grote spelers als PAB, Aveve en FUN is heel mooi. Met deze stevige contracten op zak kunnen we de volgende stap in het verhaal van WaWaah Water zetten."
Philippe Deben, mede-oprichter van start-up WaWaah Water
Meer dan 1 miljoen flessen in drie jaar
WaWaah Water heeft een contract voor drie jaar gesloten met PAB. De merkenbouwer uit de voedingssector zal de start-up in de eerste plaats helpen met het verdelen van de gezonde kinderdrankjes bij grote supermarkten in de Benelux.
Dat resulteerde in minder dan een maand al meteen in een contract met winkelketen Aveve. Daarnaast zal PAB de start-up ondersteunen met het promomateriaal en de marketing van de frisdranken in de winkels zelf.
Het gaat om een engagement van zo'n 1 miljoen flessen gespreid over drie jaar en is voor de distributeur een mooie aanvulling op zijn assortiment van voeding voor kinderen.
"Wij hebben met Hero Baby en Kandoo al even een eigen baby- en peutercategorie. Met WaWaah Water breiden we nu het gezonde gamma voor peuters en kleuters verder uit.
Vanaf juli nemen we een eerste bestelling van zo'n 100.000 flessen af. Het tweede jaar mikken we op 600.000 flessen en het jaar daarna nog meer als de consument in België en Nederland de gezonde frisdrank weet te smaken.
We zijn blij dat we als Belgisch bedrijf naast internationale voedingsproducenten nu ook een start-up van eigen bodem kunnen begeleiden met onze retailkennis."
Alex De Ceunynck van PAB Benelux
Speelgoedwinkel FUN is ook al overtuigd van de gezonde kinderdrank van WaWaah Water. De keten neemt deze zomer nog 2.000 flesjes op in zijn assortiment van snoepgoed en drank.
"Naast ons speelgoed hebben we een klein assortiment aan snoepgoed en kinderdranken. Naast het snoepgoed willen we ook een gezonder alternatief aanbieden, maar het moet toch leuk en lekker blijven voor kinderen. Voor dat gezondere aanbod geloven we in WaWaah Water."
Joyce Desmaele, woordvoerster van Fun
Beloftevolle start-up op zoek naar extra kapitaal
De twee grote retailcontracten zetten de Antwerpse start-up na één jaar meteen op de kaart.
Het bedrijf kon voor dat groeitraject rekenen op de steun van het groeinetwerk Birdhouse en in 2021 werd WaWaah Water ook toegelaten tot Startit@KBC, het grootste start- upprogramma van het land.
Maar het beloftevolle WaWaah Water wil verder groeien en zoekt de komende maanden extra kapitaal via privé-investeerders (business angels) of grote bedrijven die een belang nemen in de start-up (corporate venturing). Foto N. rr.